Praktijkbegeleiders en -coaches (De Cop)

Voor begeleiders en coaches van studenten en collega’s

N

Je leert als praktijkbegeleider aan te sluiten op de principes van PO21

N

Je leert hoe je samen met docenten, trajectbegeleider en student een ondersteunende en motiverende rol kunt vervullen

N

Je leert als coach van collega's de coachvraag om te zetten in de praktijk

N

Je leert het goede begeleidingsgesprek op de juiste manier te voeren en je leert de kneepjes van het coachvak

N

Praktisch, degelijk en toepasbaar

Omschrijving en Resultaten

Wie goed opgeleide mensen wilt, zal daarin moeten investeren. Coachcursussen zijn bedoeld voor praktijkbegeleiders van studenten PO21 of voor coaches van collega’s. Dat kunnen jonge collega’s zijn tijdens hun landingsbaan, nieuwe collega’s op de Meldkamer of waar dan ook. Altijd afgestemd op de cursisten die een ander gaan coachen. Al 30 jaar leidt het Bureau voor Training en Supervisie coaches en begeleiders op bij de Nederlandse Politie. En nog altijd zijn er drie vragen belangrijk: Wie ga ik coachen? Wat ga ik coachen? Hoe ga ik coachen? Behalve de student of collega wordt er veel aandacht besteed aan jou als coach. Jij moet het uiteindelijk gaan doen en daarbij helpen we de juiste vaardigheden te ontwikkelen.

Dit mag je verwachten

  • Je staat steviger in je schoenen als praktijkbegeleider of -coach.
  • Als je studenten gaat coachen leer je de basisprincipes van het huidig politieonderwijs. Je leert hoe een student van tegenwoordig zelfstandig aan het werk gezet wordt. Je leert aansluiten bij de stijl van leren van de student. Je leert de verbinding te maken voor de student tussen school en praktijk.
  • Voor zowel studenten als collega’s leer je natuurlijk hoe je coachgesprekken voert en feedback geeft, je leert coachen volgens het proces van afnemende sturing. We besteden aandacht aan leren reflecteren, motivatie, faalangst en stress, ingrijpende geneurtenissen en hoe je iets het beste kunt uitleggen. Feeback op schriftelijk werk is een apart onderwerp, evenals verslaglegging.
  • Je leert omgaan met lastige situaties.
  • Kortom: je leert alle kneepjes van het coachvak.

Onderwerpen die aan bod komen

  • Student: Wat houdt jouw begeleidingsopdracht precies in? Hoe sluit je aan bij school en visa versa? Hoe leert een student van tegenwoordig?
  • Collega: Wat houdt de begeleidingsopdracht in? Is het een jonge collega, zij-instromer of anders?
  • Taken van jou als coach, rol en positie op de afdeling.
  • Leervaardigheden die een student/collega  nodig heeft. Leerstijl van de student/collega.
  • Hoe verlopen leerprocessen en hoe zet ik met de student/collega steeds een volgende stap?
  • Begeleidingsgesprekken voeren en gesprekstechnische vaardigheden.
  • Goede instructies geven, logisch opgebouwde uitleg over zaken.
  • Feedback geven op schriftelijk werk: PV’s, mutaties etc.
  • Competenties bespreken en gedrag.
  • Vastleggen van competenties.
  • Aandacht voor spanning, stress en faalangst.
  • Lastige situaties.
}

Duur en tijd

 

Intakegesprek Eenheid

Cursusdagen zijn afhankelijk van de vraag.
Basiscursus:
5 Cursusdagen 9.00 – 16.00 uur
Terugkomdag met de groep 3 maanden na de laatste cursusdag 9.00 – 16.00 uur
Totaal: 6 cursusdagen

Studiebelasting: 16 uur: aan de opleiding zitten thuiswerkopdrachten verbonden.

Z

Certificaat

Bij 100% deelname en uitvoering opdrachten ontvangt de deelnemer een certificaat. 

Investering

€ 1784,50 per persoon

Informeer naar tarieven incompany

Exclusief naslagwerk en cursusboek.
Dit bedrag is exclusief reis- en eventuele verblijfskosten.

Data en locatie

Op aanvraag

Schrijf je in voor deze workshop

Inschrijven

Neem contact op met Judith